.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چهارشنبه روز اعلام نظر شوراي نگهبان

عباسعلي كدخدايي" سخنگوي شوراي نگهبان شكايات وارده از سوي سه نامزد انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به روند راي گيري و اعلام نتايج آن معترض هستند را در مجموع "وارد " ندانست اما گفت كه اين شورا نظر نهايي خود را در اين زمينه روز چهارشنبه اعلام خواهد كرد.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، کدخدايي که در برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما شرکت کرده بود، گفت: پيش بيني ما اين است که اين بازشماري يک روزه پايان پذيرد و ما در مهلت قانوني که 4 شنبه تمام مي شود بتوانيم نتيجه را اعلام کنيم.

وي افزود: ما گزارشهاي مختلف و شکاياتي از طرف 3 نامزد انتخابات رياست جمهوري داشتيم که بخش هايي از آنها به خطاهاي قبل از انتخابات و مناظره ها مربوط مي شد که شايد رسيدگي آنها چندان در صلاحيت شورا نباشد ولي شکايات مشترکي که ديده شد، يکي وضع توزيع تعرفه ها بود، ترديد وجود داشت که برخي شعب در شهرستانها با کمبود مواجه شده اند يا با تاخير به آنها رسيده است، ما همه را بررسي کرديم.

سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه سخنان خود با بيان اين نکته که امسال وزارت کشور براي نخستين بار تعرفه ها را کد دار کرده است به صورتي که هر استاني کد خاص خود را داشته است گفت: در بررسي انجام شده مشخص شد که به جز يکي دو مورد با تاخير 40 دقيقه اي براي مثلا در يزد و اصفهان، مشکل خاص ديگري وجود نداشته است.

وي افزود: گزارش مشترک ديگر، اجبار مردم به راي دادن به نامزدي خاص بود که موارد آن بسيار معدود و براي هر 3 نامزد ديده شده بود که در هر مورد ناظران ما برخورد کرده بودند.

سخنگوي شوراي نگهبان، نهادي كه مسئوليت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، از جمله ديگر شکايات را مهر نکردن شناسنامه يا تعرفه ذکر کرد و گفت: اين اتفاق در برخي استانها و در حد چند مورد گزارش شده که اصلاح شد.

وي افزود: در مورد ممانعت از حضور نمايندگان کانديداها،‌ آنها نمي توانستند به تعداد صندوق ها نماينده قرار بدهند و از طرف ديگر اگر نمايندگان بخواهند در نظارت دخالت کنند، با آنها برخورد مي شود، همان گونه که در مواردي اين امر موجب اخراج شده است (40 تا 50 مورد)، يا برخي نمايندگان دير مراجعه کرده بودند، البته حضور نداشتن نماينده الزاما به معني وقوع تخلف نيست.

بازشماري آرا

کدخدايي با اشاره به حضور و درخواست محسن رضايي براي بازشماري آرا در چند استان و موافقت شوراي نگهبان گفت: قرار شد به صورت تصادفي تعدادي از صندوق ها بازشماري شود و اگر ميزان تخلفات قابل توجه بود، ما حاضريم بقيه صندوق ها هم بازشماري شود چرا که ما خود را مصون از اشتباه نمي دانيم و چيزي را هم از مردم پنهان نمي کنيم.

سخنگوي شوراي نگهبان درباره پيشنهاد بازشماري 10 درصد از صندوق هاي راي گفت: اگر چه قانون گذار تکليفي در اين زمينه براي ما تعيين نکرده است ولي اين پيشنهاد براي اطمينان بخشي بيشتر مطرح شد و ما هنوز آمادگي داريم که اگر دو داوطلب ديگر (آقايان کروبي و موسوي) فردا درخواست خود را مطرح کنند، اين پيشنهاد را عملي کنيم.

وي افزود: شوراي نگهبان علاوه بر تدابير پيش گيرانه از جمله حضور ناظران خود و تصويب فرآيند برگزاري انتخابات، به بررسي انتخابات پرداخته است و در صورتي که تخلفي موجب تاثير بر سرنوشت انتخابات شود، مي تواند موجب ابطال برخي حوزه ها يا برخي صندوق هاي راي شود ولي اگر تخلف تاثيرگذار نبود به محاکم دادگستري ارجاع مي شود که در انتخابات اخير، 227 مورد شکايت در استانها و شهرستانها دريافت و تعداي از آنها به محاکم دادگستري ارجاع شد.

وضعيت تعرفه ها

کدخدايي درباره مسئله تعداد تعرفه ها و ابهام در مورد ميزان چاپ آنها هم گفت: ما امروز هيئت 3 نفره اي را براي تحقيق در اين مورد اعزام کرديم که قراردادهاي چاپ و ميزان توزيع را آوردند و همچنين در مواردي مثل کمبود تعرفه ها، ساعات اخذ راي و نيز آمار جزئي صندوق ها توضيحاتي از وزير کشور خواسته شد.

وي افزود: اعتراض مشترک ديگري که نامزدها داشتند تعداد آراي بيش از واجدان شرايط در برخي حوزه هاي انتخابيه بود که بررسي هاي ما نشان داد تعداد حوزه هاي اعلام شده درست نيست و 50 شهرستان براساس آمار اوليه اين مسئله را دارند که مي تواند به عللي نظير نداشتن منع قانوني براي دادن راي در هر محل (برخلاف مرحله دوم در انتخابات مجلس)، و يا وجود شهرهاي مهاجرپذير، ييلاقي و به هم پيوسته از نظر جغرافيايي باشد.

سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: در عين حال قرار شد تا بازرساني براي بررسي به اداره آمار اعزام شوند. البته مجموع آراي اين حوزه ها در کل 3 ميليون راي مي شود که تاثيري در سرنوشت انتخابات ندارد.

آمادگي براي تشكيل جلسه

کدخدايي پيشنهاد خود را استفاده از ابزار قانون براي پي گيري مسائل ذکر کرد و گفت: ما آماده بررسي شکايات و دادن پاسخ قانع کننده هستيم مشروط بر آن که آنها هم در چارچوب قانون حرکت کنند، هنوز هم فرصت باقي است و ما آماده تشکيل جلسه ديگري براي شنيدن نظرات دو کانديدا هستيم.

سخنگوي شوراي نگهبان در همين راستا آمادگي اين شورا را براي بازشماري آراي 10 درصد صندوق ها در مهلت قانوني بررسي شکايت ها در صورت دريافت درخواست آقايان کروبي و موسوي اعلام کرد و افزود: ‌ اگر اين دو نامزد، روز دوشنبه هم درخواست خود را به شورا بدهند ما آمادگي عملي کردن اين پيشنهاد را داريم.

وي خاطرنشان ساخت: اگر چه دو نامزد در جلسه ملاقات حضوري با اعضاي شوراي نگهبان در روز شنبه حاضر نشدند ولي با اين وجود ما همچنان آمادگي داريم تا فرصت ملاقات ديگري براي بررسي مستقيم نظرات کانديداها در اختيار آنان قرار داده شود.

کدخدايي هچنين با اشاره به جايگاه رفيع مراجع تقليد در امور ديني و مسائل سياسي و اجتماعي، به سفر اعضاي اين شورا به قم در هفته جاري اشاره كرد و گفت: شوراي نگهبان تصميم گرفت با حضور درخدمت مراجع، توضيحاتي را درباره روند انتخابات بدهد و در مقابل آنان نيز رهنمودهايي داشتند که ما اطمينان داديم مسائل با بي طرفي کامل رسيدگي و اعلام خواهد شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.127 seconds.